طراحی وب سایت

طراحی وب سایت، طراحی سایت، فروشگاه اینترنتی، سئو سایت

طراحی وب سایت

طراحی وب سایت، طراحی سایت، فروشگاه اینترنتی، سئو سایت

علی بابا دات کام، جاده ابریشم دیجیتالی کشور چین در دهکده جهانی وب


علی بابا

علی بابا دات کام alibaba.com وب سایتی که در زمان حال نوشتن این مطلب رتبه 59 و رتبه 58 را به ترتیب در کشور چین و در دنیا از لحاظ رتبه بندی سایت ها در الکسا به خود اختصاص داده است
وب سایتی که تقریبا رتبه 30 الکسا در کشور ایران را به خود اختصاص داده و تقریبا 5.3% از بازدیدکنندگان این وب سایت از کشور ایران می باشند و در ادامه آمارهایی خواندنی از این وب سایت را خواهید خواند  

علی بابا چیست و چه کار می کند؟

علی بابا، یک کمپانی اینترنتی چینی است که شامل یک سری کسب و کارهای تحت وب می شود. مهم ترین عنصر این شرکت، فروشگاه های آنلاین آن است.
تائوبائو (Taobao) یکی از این فروشگاه هاست که فعالیت مانند eBay دارد. نام دیگری، تیمال (Tmall) است و ویژه عرضه کالاهای برندهای بزرگ، مانند اپل است. و جوهواسوان (Juhuasuan) که کالاهای روزمره را ارائه می کند.
این کمپانی بزرگ، از سیستم پرداختی مشابه PayPal، اما ویژه خود که AliPay نام دارد ، استفاده می کند. همچنین سرمایه گذاری هایی در بخش های استریم آنلاین ویدئو، پیام رسانی موبایل و پردازش ابری انجام داده است.

 

 آیا علی بابا «آمازون چین» است؟

نه دقیقاً. برخلاف آمازون، علی بابا خودش کالا را به مصرف کننده نهایی نمی رساند. بلکه مانند بازار بزرگی برای عرضه کالای تجار و کمپانی های بزرگ است. علی بابا سود خودش را از طریق قرار دادن آگهی های مبتنی بر سرچ با استفاده از لغات کلیدی (مثل گوگل) یا دریافت حق کمیسیون به دست می آورد.
همچنین این شرکت، با فروش حق عضویت ویژه، سرویس های پردازش ابری و دسترسی به اطلاعات درآمد قابل توجهی را کسب می کند.
 
 چرا وال استریت در مورد علی بابا نگران است؟

این نگرانی دو دلیل عمده دارد:
اولین دلیل مربوط به تبادلات مالی این شرکت است. علی بابا با خرید و فروش های بسیاری که انجام می دهد، سود هنگفتی به دست می آورد. سال گذشته، ۲۴۸ میلیارد دلار در معاملات این شرکت رد و بدل شده که اگر با ۸۳ میلیارد دلار eBay مقایسه کنیم، به عظمت این کمپانی پی می بریم.

علی بابا رشد بسیار چشم گیری دارد و توانسته در ۴ ماهه اخیر، ۲ میلیارد دلار سود کسب کند که نسبت به سال پیش، ۳ برابر شده است. از آن طرف eBay مبلغ ۶۷۶ میلیون دلار سود عایدش شده و آمازون ۱۲۶ میلیون دلار ضرر کرده است. یکی از علت های سوددهی بالای این کمپانی، استخدام کارمندان کمتر نسبت به رقبای آمریکایی و خودداری از هزینه های مربوط به ایجاد مراکز فروش و ارسال کالا به مشتریان است.

دلیل دوم از نظر سرمایه گذاران، ارائه مستقیم ترین راه برای تسلط بر بخشی از عرصه فناوری چین توسط این کمپانی است. دولت چین تخمین زده که تا سال بعد، کاربران اینترنت این کشور به بیش از ۸۰۰ میلیون نفر خواهند رسید. این تعداد کاربر، چین را به بزرگترین بازار آنلاین دنیا تبدیل می کند. همچنین عرضه مستقیم سهام علی بابا در بورس نیویورک، سرمایه گذاری را برای آمریکایی ها آسان تر می سازد. برای مثال یکی از کمپانی های بزرگ فناوری چین که Tencent نام دارد، از رقبای علی بابا محسوب می شود. اما واضح است که به دلیل محدود شدن عرضه سهامش در بورس هنگ کنگ، آمریکایی ها سرمایه گذاری در علی بابا را ترجیح می دهند.

 


مغز متفکر علی بابا کیست؟

جک ما (Jack Ma)، کسی است که علی بابا را بنیان نهاد. او که یک معلم انگلیسی بازنشسته است، شرکت خود را به سال ۱۹۹۹ در آپارتمانش در شهر هانگ ژو تأسیس کرد. سواد او به اندازه یک متخصص کامپیوتر معمولی هم نیست. او تا سال ۱۹۹۵ از اینترنت استفاده نمی کرد و البته هنوز هم کدنویسی بلد نیست.

با این وجود، او مغر اقتصادی خوبی دارد به طوری که توانست طی چند سال پس از سال ۲۰۰۰ میلادی، eBay را از عرصه رقابت در چین خارج کند. وی همچنین تأثیر زیادی بر فعالیت های شرکت می گذارد. این در حالی است که آقای ما، دیگر ریاست کمپانی خودش را برعهده ندارد.






 
مهره های کلیدی این کمپانی چه کسانی هستند؟


یاهو، یک پنجم سهام علی بابا را در اختیار دارد. شرکت ژاپنی Softbank نیز که مالک اپراتور Sprint است، بیشترین مقدار سهام علی بابا را با ۳۲٫۴ درصد در اختیار دارد.
البته با وجود این سرمایه گذاری های عظیم، شرکت یاهو و Softbank نقش زیادی در فعالیت های کمپانی علی بابا ندارند و کار نظارت و اجرای برنامه ها را به گروهی از متخصصان به نام Alibaba Partnetship واگذار کرده اند.
 
Alibaba Partnetship چیست و چه می کند؟
این گروه، از کارمندان دائمی علی بابا از جمله آقای ما و دست راست او آقای جو تسای (Joe Tsai) که کنترل کاملی بر فعالیت های شرکت دارد، تشکیل شده است. البته این کمپانی هیئت مدیره ای نیز دارد اما اکثریت اعضای آن توسط Alibaba Partnetship انتخاب می شوند و اینگونه، این گروه، بدون دخالت سهام داران خارج از آن، کمپانی را مدیریت می کند.
 
راز موفقیت علی بابا از نگاه بنیانگذار این سایت !
جک ما (Jack Ma) بنیانگذار سایت مشهور«علی بابا دات کام» این وب سایت را به عنوان جاده ابریشم دیجیتالی کشور چین در دهکده جهانی وب، به جهانیان شناسانده است.

کارآفرینی اینترنتی فقط یک روش کسب و کار جدید در دنیای اینترنت نیست؛ این کارآفرینی حتی صرفا یک ابزار اشتغالزایی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات جدید هم نیست! کارآفرینی اینترنتی ترکیبی منسجم از هنر و فناوری است که می تواند با نیازسنجی و فرصت سازی بهینه، نیازهای بازار را بر مبنای پتانسیل فناوری اطلاعات فراهم و زمینه اشتغالزایی بسیاری از مشتاقان فعالیت در این حوزه را ایجاد کند.

شاید کمتر کسب و کاری همراه با نوآوری را در دنیای پیرامون سراغ داشته باشیم که اثربخشی، فراگیری و تنوع فعالیتی به اندازه کارآفرینی الکترونیکی در اختیار داشته باشد.

مزیت رقابتی این نوع کارآفرینی در سه اصل: سادگی در بدو شروع کار، کم هزینه بودن و ارزش افزوده فوق العاده خلاصه می شود. بسیاری از وب سایت های قوی و معتبر مثل یاهو و آمازون، در ابتدا در نهایت سادگی شروع به کار کردند.
با هزینه کم اما با خلاقیت و درک بالای بنیانگذارانشان از نیازهای کاربران وب. ارزش افزوده فوق العاده ای که ثمره تداوم فعالیت در حوزه کسب و کار الکترونیکی است، آنچنان زیاد است که امروزه بر اساس آمارهای نشریه فورچون، روز به روز بر تعداد میلیاردهای کارآفرین دیجیتالی افزوده می شود.

یکی از این میلیاردرها، «جک ما» (Jack Ma) بنیانگذار سایت مشهور «علی بابا دات کام» است که شاید برای ایرانیان خیلی شناخته شده نباشد. اینکه چرا اسم این پایگاه، علی باباست خیلی مهم نیست! مهم آن است که شیوه این سایت باعث شده است تا کشور چین را با پورتال مشهور علی باب در دنیا بشناسند و این سایت، به عنوان جاده ابریشم دیجیتالی این کشور در دهکده جهانی وب، معرفی شود.

حک ما فعالیت خود را در این عرصه با طراحی وب سایت هایی برای شرکت های بزرگ چینی آغاز کردو نخستین فردی بود که در این کشور، ایده ایجاد سایت های اینترنتی برای عرضه کالاهات و خدمات را مطرح کرد و از آنجا که متوجه شد کاربران زیادی از این سایت ها بازدید می کنند، سال ۱۹۹۹ شرکت علی بابا را با هدف توسعه خرید و فروش الکترونیکی در کشور چین و با راه اندازی سایت اینترنتی Alibaba.com بنیانگذاری کرد.

 
درس های کارآفرینی، جک ما:

۱ ایده ها و رویاهای خود را پرورش دهید. حتی اگر همین الان، سرمایه گذاری برای عملی کردن آنها در دسترس نباشد.
۲ تسلیم شرایط محیطی و مکانی نشوید. دنیای دیجیتال، محصور شدنی نیست.
۳ افراد و دوستان خوبی برای خود پیدا کنید و به مشتریانتان عشق بورزید. سعی کنید زیاد یاد بگیرید.
۴ من در سال ۲۰۰۰ گفتم اگر ۹ خرگوش در دنیا وجود داشته باشد، اگر بخواهید یکی از آنها را شکار کنید، کافی است به یکی از آنها خوب فکر کنید و بر روی گرفتن آن تمرکز کنید! تاکتیک خود را تغییر دهید، خرگوش را تغییر ندهید!
۵ فرصت های زیادی پیش روی ما است. همه را نمی توان به دست آورد. اگر یک فرصت خوب را به دست آورید کافی است. مسیر رشد را پله پله طی کنید.
۶ یکی از دلایل عمده ای که باعث می شود افراد فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در ایجاد یک محیط کارآفرین و بسترسازی یک کسب و کار اینترنتی، با شکست یا موفقیت های بسیار ضعیف روبرو شوند، آن است که آنها فناوری اطلاعات را خوب می شناسند اما نحوه عرضه آن در محیط کسب و کار را نمی دانند و مشتریان از کسب و کار آنها استقبال نمی کنند.

این گفته آقای Ma را می توان دلیلی بر اهمیت درک فضای غیردیجیتالی و گواهی بر ضرورت آموزش مسائل کسب و کار سنتی به کارآفرینان دیجیتال دانست.

 
آماری جالب از شرکت علی بابا در سال 2014
۱. علی بابا ۲۰۸۸۴ نفر کارمند دارد. این تعداد بسیار بیشتر از کارکنان یاهو و فیس‌بوک است.

۲. در سال ۲۰۱۳ دو سایت از زیرمجموعه‌های گروه علی بابا توانست ۲۴۰ میلیارد فروش کند. این رقم دو برابر فروش آمازون و سه برابر فروش eBay است.

۳. علی بابا بیش از ۸۰ درصد سرانه تجارت الکترونیک چین را به خود اختصاص داده است.

۴. تعداد کاربران فعال سالانه علی بابا به ۲۳۱ میلیون نفر رسیده است؛ یعنی حدوداً سه برابر کل جمعیت ایران!

۵. در سایت‌های علی بابا بیش از ۵۹۰۰ دسته محصول عرضه می‌شود.

۶. تراکنش‌های سالانه علی بابا به یک تریلیون دلار می‌رسد و این شرکت می‌رود تا برترین شرکت تجارت الکترونیک در جهان شود.

۷. Taobao پلتفرم خرده‌فروشی در چین، یکی از زیرمجموعه‌های علی بابا و یکی از بیست سایت برتر دنیاست.

۸. با توجه به طرح‌هایی که مدیران علی بابا برای گسترش فعالیت کاری خود در نظر دارند، تحلیلگران بر این باورند که در سال ۲۰۲۰ بازار تجارت الکترونیک چین، از مجموع بازارهای آمریکا، انگلیس، ژاپن، آلمان و فرانسه بزرگ‌تر خواهد بود.

۹. علی بابا از سال گذشته تا کنون بیش از ۳.۵ میلیارد دلار صرف خرید دیگر شرکت‌ها کرده است.

۱۰. علی بابا از نوعی سرویس پرداخت به نام علی‌پی (Alipay) استفاده می‌کند که در نوع خود بی‌نظیر است. در این سیستم، فقط هنگامی فروشنده پول کالایش را دریافت می‌کند که خریدار رضایت خود را از جنس خریداری شده اعلام نماید.

۱۱. یکی از فعالیت‌های گروه علی بابا، اعطای وام‌های ۸۰۰۰ دلاری به تاجرانی است که از سایت‌های این گروه استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۲ علی بابا ۶۰۰ میلیون دلار وام داده است. نرخ بهره این وام‌ها کمتر از ۲ درصد است.

۱۲. علی بابا یک صندوق سرمایه‌گذاری اینترنتی دارد به نام Yu'e Bao. تعداد سرمایه‌گذاران این صندوق عظیم، از کل جمعیت بازار چین بیشتر است. Yu'e Bao معادل ۶۵ میلیارد دلار سرمایه دارد.

۱۳. علی بابا یک مراسم سالانه برگزار می‌کند که در آن کارکنان شرکت دور هم جمع می‌شوند و استعدادهای خود را بروز می‌‎دهند. این جشن، در استادیوم‌های محلی برگزار می‌‎شود.

۱۴. علی بابا دارای یک اپلیکیشن ارسال پیامک اجتماعی به نام Laiwang است که بیش از ۱۰ میلیون کاربر دارد.

۱۵. جک ما (Jack Ma) مدیر ریزنقش علی بابا، در سال ۱۹۹۹ این گروه را تاسیس کرده است. وی که اکنون ۵۰ سال دارد، جزو یکی از ثروتمندترین افراد جهان محسوب می‌شود.

۱۶. نام این گروه اشاره‌ای است به داستان افسانه ای «علی بابا و چهل دزد»، که بخشی از کتاب هزار و یک شب است. جک ما مدیر علی بابا در مصاحبه‌ای گفته بود وی به این دلیل این نام را برای شرکت خود انتخاب کرده که همه مردم در سراسر جهان این حکایت را شنیده‌اند.

نویسنده : محسن رجبی
منابع : آفتاب، ایتنا، news
تعداد بازدید مطلب : 61
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.